Acupunctuur

In het westen hebben we een wetenschappelijke medische aanpak. Op veel gebieden (zoals chirurgie, geneesmiddelen) werkt dat goed. Toch hebben tal van patiënten het gevoel dat de behandeling zich beperkt tot het bestrijden van de ziekte en de symptomen. Het neemt niet de algemene beleving van de ziekte als uitgangspunt van behandeling.

Volgens de zienswijze van de acupunctuur is ziekte geen fenomeen op zichzelf, maar gaat het om het welbevinden van de mens als geheel. Dat geeft acupunctuur duidelijk een ander, meer holistisch uitgangspunt. De NVA wijst de westerse techniek niet af, maar streeft ernaar dat de sterke kanten van de westerse medische werkwijze en acupunctuur elkaar aanvullen. In onze praktijk streven we dan ook naar volledige integratie van verschillende behandelvormen.

Chinese geneesheren gebruiken acupunctuur al vele duizenden jaren om ziekten te genezen en klachten te verlichten. Bovendien zijn er ziekten mee te voorkomen; acupunctuur vergroot de natuurlijke weerstand, verhoogt de pijndrempel en vergroot de levenslust.

In de acupunctuur heeft een ‘gezond mens’ harmonie tussen yin en yang. Langdurige verstoring daarvan kan leiden tot ziekten of klachten. De acupuncturist zet zich in om die balans te herstellen.

De Traditionele Chinese Geneeskunst steunt op het inzicht dat kwalen voortkomen uit verstoringen in de energiehuishouding van het lichaam. Om die verstoringen te herstellen, plaatst de acupuncturist, na een diagnose, dunne naalden op bepaalde punten in het lichaam. Daar voelt u doorgaans vrijwel niets van. Daarnaast beschikt de acupuncturist over aanvullende technieken en kunt u soms een kruidentherapie of dieetsuggesties krijgen. De acupuncturist kan het lichaam vaak zo goed reguleren, dat het energie-evenwicht zich blijvend herstelt. Uw klachten verminderen sterk of verdwijnen volledig. Acupunctuur kan ook dienen als symptoom bestrijdende of pijnstillende therapie, bijvoorbeeld wanneer lichaamsfuncties door een ongeval onherstelbaar verstoord zijn.

Voor een lijst met aandoeningen voor acupunctuur verwijzen we naar de site van de Nederlandse Vereniging voor Acupunctuur, de NVA: www.acupunctuur.nl.